Actualitate

Vineri, 17 Octombrie

Primul-ministru Victor Ponta a vizitat Universitatea Emanuel din Oradea

Galerie foto

 

Victor Ponta: Domnule preşedinte, stimaţi reprezentanţi ai mediului academic şi universitar, stimaţi reprezentanţi au autorităţilor locale, parlamentari, în primul rând vreau să vă mulţumesc pentru onoarea de a mă fi invitat. Nu e prima dată când mă invitaţi, e prima dată când reuşim să ne vedem în acest loc deosebit. Şi vreau să spun de la început că am tot respectul şi aprecierea pentru valoarea sistemului de educaţie universitară din municipiul Oradea. Şi aici mă refer atât la universităţile de stat, cele private, cea confesională şi cred că orice fel de efort pentru a mări nivelul de pregătire a studenţilor, posibilităţile de infrastructură şi, până la urmă, performanţele mediului universitar, atât aici în Oradea cât şi toată ţara, merită făcut. 
Evident, vă refereaţi, domnule preşedinte, la autonomia universitară. Eu cred în autonomia universitară, aşa cum cred şi în autonomia locală. 
Cred că multe, cele mai multe din lucruri, se văd mult mai bine de aici de la Oradea sau la nivelul comunităţii locale, comunităţii judeţene şi doar căteva trebuie să rămână la Bucureşti, să fie decise, politică externă, apărare, securitate naţională, sigur, partea de buget naţional, însă sunt absolut convins că un sistem, uneori birocratic, dintr-un minister de la Bucureşti are întotdeauna mai puţină receptivitate faţă de ceea ce înseamnă schimbările de zi cu zi şi trăim într-o societate care se schimbă foarte rapid şi cred foarte mult că această autonomie şi mai ales tratamentul egal, dincolo de autonomie tratamentul legal, sunt cele două principii care ajută la dezvoltarea sistemului de educaţie. Când vorbesc de tratament egal mă refer inclusiv la ceea ce statul român a promis şi încă nu a realizat în totalitate şi anume acel principiu al finanţării. Vorbesc deja de la şcolile primare, gimnaziale, faptul că finanţarea urmează elevul şi am avut o discuţie cu foarte mulţi reprezentanţi ai mediului şcolar privat sau confesional şi sunt absolut convins că, începând cu anul 2015, întâi pentru segmentul şcolilor primare clasele I-IV, după aceea, în funcţie de posibilităţile bugetare, pentru gimnaziu, liceu şi universităţi, vom aplica principiul corect al finanţării care urmează elevul. Pentru că, până la urmă, finanţarea publică de unde vine? Din taxele şi impozitele pe care toţi părinţii, indiferent dacă au copilul la o şcoală publică sau la o şcoală confesională, le plătesc. Din acest punct de vedere, repet, autonomie şi tratament egal pentru toate formele de educaţie sunt principiile în care cred şi pe care încercăm să le aplicăm. De altfel, le-am şi îmbunătăţit prin ultimele modificări aduse la Legea Educaţiei. 
Mai cred de asemenea că este nevoie de o mai mare implicare şi calitate a actului de educaţie şi ştiu foarte bine că există performanţe deosebite în toate tipurile de educaţie. Mă uitam, cele mai bune rezultate la testele naţionale, la bacalaureat, le au absolvenţii de la liceele militare şi cei de la liceele confesionale. Poate că un pic mai multă disciplină şi poate că un pic mai mult suflet pus explică aceste performanţe deosebite, în două medii, să zicem, mai puţin cunoscute sau mai puţin finanţate ale educaţiei şi asta ar trebui să ne dea de gândit şi, din acest punct de vedere, vreau să mă refer în final şi la un alt lucru în care cred foarte tare, la faptul că ideea de credinţă este extrem de importantă în procesul de educaţie. 
Şi când vorbesc de credinţă mă refer la toţi cei care cred în Dumnezeu, pentru că am fost, numai în acest an, sigur că da, la foarte multe evenimente ale Bisericii Ortodoxe, eu însumi sunt ortodox, ca majoritatea românilor, am fost însă la evenimente importante ale Bisericii Greco-Catolice, Romano-Catolice, protestanţi, neoprotestanţi. Am fost în urmă cu o lună la căsătoria a doi tineri penticostali la Suceava şi pe mire îl chema Andrei şi m-am şi gândit când o să îmi vină rândul să stau ca socru în biserică probabil că o să fiu mult mai emoţionat decât acum, însă mesajul meu de foarte clar. Cred că România este ţara tuturor celor care cred în ceva, cred că nu este nicio diferenţă, nimeni nu este mai presus sau mai prejos pentru că este ortodox, greco-catolic, romano-catolic, baptist, penticostal. Atâta timp cât credem în Dumnezeu înseamnă că suntem oameni mai buni şi cred că este obligaţia statului român să sprijine dezvoltarea tuturor cultelor religioase şi, de asemenea, a implicării credinţei şi a cultelor în ceea ce înseamnă procesul de educaţie. 
Vă spuneam despre rezultatele pe care le văd, ale diverselor licee şi şcoli şi acesta este un lucru important, aşa încât vreau doar să vă felicit pentru faptul că în 1990 aţi pornit acest proiect important, ştiu foarte bine că înainte de 1989 foarte mulţi au avut de suferit din cauza credinţei lor şi aici nu e vorba doar de neoprotestanţi, de baptişti, de penticostali, aici e vorba de toţi cei care au avut de suferit după 1945, aici e vorba despre preoţii greco-catolici care au avut de suferit în închisori, de cei ortodocşi, de cei romano-catolici. Faptul că statul comunist a luptat împotriva religiei ne arată că de fapt religia e un lucru important şi care ne ajută să ne salvăm identitatea naţională şi să creştem generaţiile următoare mai bine. Vreau doar să vă rog să pregătiţi studenţii în spiritul valorilor adevărate, în spiritul respectului şi al iubirii faţă de părinţi, în spiritul iubirii şi al grijei faţă de copii, pentru că cred că acesta e lucrul cel mai important pe care îl lăsăm pe pământ şi trebuie să îl transmitem mai departe. Vreau să vă asigur că voi sprijini întotdeauna proiectele serioase, proiectele importante, aşa cum este cel de aici, şi vreau să cred că toţi absolvenţii universităţii dumneavoastră vor fi oameni în primul şi în primul rând morali, oameni bine pregătiţi şi oameni care vor reprezenta cu cinste Oradea, Transilvania, România şi pe noi ca societate. Vă mulţumesc încă o dată şi vă urez succes în tot ceea ce faceţi. 
***
De asemenea, în calitate de om care crede în Dumnezeu şi care crede, aşa cum vă spuneam mai devreme, că faptul că eu sunt ortodox nu înseamnă că doar eu am dreptate sau că doar noi ştim mai bine. Cred sincer că orice om care într-adevăr are o credinţă în divinitate este un om mai bun, pentru că încearcă să urmeze nişte valori care sunt absolut adevărate şi necesare. În al treilea rând, îmi doresc ca, prin modificările pe care la un moment dat le vom aduce constituţiei, să spunem încă o dată care este rolul cultelor religioase, în primul rând în păstrarea identităţii naţionale. 
Mă aflu la Oradea, mă aflu în Transilvania şi ştiu foarte bine că, probabil, aici identitatea naţională, sute de ani, nu ar fi rezistat fără credinţă şi fără şcoală. Au fost singurele lucruri care le-au rămas câteva secole românilor pentru a rămâne români şi pentru a nu fi altceva în acest moment şi cred că lucrul ăsta trebuie reliefat.
Victor Ponta: Până atunci însă, mă întorc la ceea ce putem să facem repede şi sigur, la partea de legislaţie. Mi-am dorit ca, prin modificările la Legea educaţiei, care se adresează universităţilor, să spunem foarte clar că autonomia universitară nu este ceva împotriva performanţei universitare, ci dimpotrivă. Cu cât mai multă autonomie, eu cred că cu atât mai multă performanţă şi calitate o să avem în actul universitar şi modificările pe care ministrul Educaţiei, ministrul Cercetării, le-au propus în urma discuţiilor, inclusiv cu dumneavoastră, mediul universitar, au mers în această direcţie, dar mă duc şi la partea de început a lanţului de educaţie. Repet, cred că un principiu pe care de altfel l-am adoptat dar nu l-am aplicat, al faptului că finanţarea trebuie să urmeze elevul, este singurul principiu corect şi care ne face cu adevărat egali şi acordă şanse tuturor, aşa încât şi învăţământul confesional trebuie să beneficieze de acea parte de finanţare de care beneficiază învăţământul public, cu o singură condiţie, şi asta depinde numai de mine, şi anume să creştem finanţarea în ansamblu pentru sistemul de educaţie, pentru că am investit în ultima perioadă foarte mult în infrastructură, am reparat şcoli, dar dacă nu investim în profesori, degeaba investim în şcoli; degeaba avem clădiri frumoase, cum este şi cea de aici, dacă profesorii, cei care stau zi de zi cu elevii, cu studenţii, nu simt că sunt respectaţi pentru munca pe care o fac şi nu simt că sunt recompensaţi pentru ea. Aşa încât, până la constituţie, în care, încă o dată spun, cred că trebuie să fie foarte clar nu doar faptul că suntem egali, ci şi rolul pe care îl au cultele religioase în dezvoltarea noastră ca naţiune, până atunci, în zona de legislaţie, cred că am făcut progrese importante şi vreau să nu vă simţiţi niciodată în vreun fel dezavantajaţi faţă de alte forme de educaţie, iar în zona de alocare superioară a resurselor necesare am spus totdeauna că orice leu sau euro pe care îl cheltuim pentru educaţie şi pentru sănătate este cea mai bună investiţie din lume. Sigur că toată lumea aşteaptă şi autostrăzi şi poduri şi alte lucruri, dar primii bani pe care statul îi strânge de la cei care contribuie, primii trebuie investiţi în educaţie şi sănătate, pentru că un popor care e bine educat şi e sănătos este un popor care după aceea poate să aibă succes şi în economie şi în toate celelalte domenii. Încă o dată vă mulţumesc şi sper că am răspuns nu foarte diplomatic şi politic, ci din inimă, ceea ce cred. Vă mulţumesc!

 

 



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe